Monday, December 15, 2008

Kenapa Saya Tak mau Jadi CIKGU??

1- sbb dah ramai sangat pendidik dlm keluarga saya... niat ati ingi menvariasikan perkerjaan dlm keluarga..(pendidik2 dalam keluarga saya..arwah nenek,maklong,paklong,kak pat,along,along eli,kak nozi,ayahanda bley bukak sekolah sudah...)

2- sbb saya tidak pandai mengajau(walaupun bonda akan kkate.. takpe.. nanti diaorg ajar lah ko nak ngajau camne...


3- sbb saya tak berminat sungguh untuk mengajau.. walaupun sewaktu darjah tahap 1.. saya selalu tulis cita2 saya bergitu.. tetapi setelah tahu perkerjaan2 lain.. cikgu dah bukan cita2 saya dah..

4- sbb saya tak tau memarahi org secara budiman.. ataupun berhemah.. membuatkan saya tak suka memarah.. nanti nampk burok.. dah kalu tidak reti memerah mcm mane nak kawal budak..nanti budak pijak kepala saya...

5- sbb saya tidak minat (sama seperti no 3 untuk memberi keyakinan bahawa saya tidak berminat)

6-sbb perangai saya still kebudak2kan dan berasa jeles kepada anak murid saya nanti..(apekah???)

7-sbb saya tidak reti menyusun ayat dgn baik.. org selalu ngadu saya cakap terbelit.. ini membuatkan kahsian kepada anak murid saya nanti sbb akan berasa kerumitan untuk memahami penagajaran saya...

8- sbb bagi saya melakukan sesuatu secara terpaksa itukan tidak seronok??

9- sbb saya tak suka melakukan perkara secara terpaksa...

10- sbb ayahanda kate.. kalu ingin menjadi pendidik.. biarlah ikhlas.. barulah dapat pahala...






notapipi:... entry ini tercipta setelah chatting dgn cik liz (bakal pendidik).. dan terpikir tentang pendaftaran sebagai guru sandaran.. yang cik ara nak sagt tu... dah saya mungkin akan dipaksa supaya terjebak sama.. tapi.. taksuka. erm.. tapi tak mushtahil.. akan jadi.. sbb saya niekan darah penddik sebati dlm diri saya.. erk.. blasah jelah..

2 org Komen-mengomen:

Liz on 15 December, 2008 said...

ahaha..sokong!

Zetty on 16 December, 2008 said...

haah, samalah .. dulu masa lepas SPM, ayah suruh antar borang maktab .. dpt panggilan ujian bertulis, jawab paper yg tang soalan mengenal diri tuh semua tanda jawapan negatif .. hahaha, kompem laa tak dipanggil utk interview .. tak bleh nak mengajar sbb kurang sabar .. family pun ramai gak jadi cikgu, kak long, adik lelaki, sepupu, bakal adik ipar .. so kira ok laa dlm family ada gak cikgu kan ..

 

Friends